Aktuelle saker

Fukt i bobil: Hvorfor oppstår det og hva gjør vi?

Nordisk klima er tradisjonelt fuktigere, kaldere og mer vindbart enn sydover i Europa.
Dette fører til at bobiler og campingvogner som brukes her er mer utsatt for fuktskader. Fuktfritt AS spesialiserer seg på å reparere fuktskader, men kan også foreta andre reparasjoner og montering av utstyr.


Fukt under bilen eller vogna

Oppstår under kjøring. Vannsprut fra dekk kan avverges noe ved å montere skvettlapper, men konstruksjonene er forskjellige. Vann presses inn i sprekker og opp langs sider, skjøter og rørnedløp/innfestinger. På litt eldre modeller er selve bunnen av vannfast finer og en eller annen pustende maling. Erfaring viser at har du først fått litt fukt inn i vannfast finer, så er det vanskelig å fjerne igjen, og derfor kan det svelle og på sikt oppstå råte. «Kjeks» under bilen, særlig på litt eldre modeller, er et kjent fenomen. Det er inntørket fukt/råte. Den kan være «tørr» på målinger, men ved første kjøring på våte veier, trekker den inn fukt igjen som en svamp. Her må treverket byttes og påføres ny maling/tetningsmasse.

Fukt i og rundt luker, dører og vinduer

På enkelte årsmodeller og enkelte merker kan lukene være en svakhet! Problemet er som regel at det er brukt for lite fugemasse ved produksjon eller små glipper, slik at vann presses inn under kjøring i regn eller ved langvarig regnvær når bilen står ute. Begynner ofte med små fuktpunkter, som frostsprenger litt ved lagring kaldt, og så utvides lekkasjepunktene over 2-3 år osv.
Petroliumsbasert avfettingsmiddel kan også redusere kvalitet på en del typer tetningsmasse, ellers er trolig sol og sterk varme på bilen, avkjøling om natten og sterk varme igjen, dag etter dag også en viktig årsak til at tetningsmasse utarmes, altså blir stiv (mindre elastisk) og sprekker opp når bobilen eller vogna er i bevegelse/spenn og lager sprekker som vannet finner vei inn i over tid.

fukt og råte i luke bobil
Fukt skaper over tid råte og soppdannelser
fukt og råte i luke nr 2
Gjennomvåt luke på nyere bobil

Takgjennomføringer

Rør for ledninger til parabol, solcellepanel, takhatter for ventilasjon og monteringer på taket, også takluker kan skape fuktproblemer. Hvis kjøretøyet står på flat mark utendørs kan vann samle seg rundt og fryse til is, som igjen i noen tilfeller kan fryse og løfte/flytte på en luke eller installasjon. Skal ikke store sprekken/hullet til for å skape en lekkasje. Vann utvider seg når det fryser og problemet øker over tid.

Generelt sett kan det være konstruksjonsfeil fra bilen/vogna var ny, eller dårlig montering av en luke, et solcellepanel eller markise/sykkelstativ som skaper lekkasje, fordi det beveger seg ved bruk eller kjøring.

IKKE TECTYLER BOBILEN/VOGNA UNDER!

De fleste bobilene/vognene har mye treverk/finer under. Hvis treverk tettes med Tectyl vil treverket råtne fortere. De forskjellige fabrikkene/merkeforhandlere vil også gi råd om slikt på sine respektive merker.

Fuktmålinger er derfor viktig

Den beste garantien for ikke å få alvorlige skader, er å teste bilen/vogna hos noen som kan dette en gang i året.
Å pakke om en luke eller et vindu med ny lekkasje koster svært lite å utbedre, da det normalt vil ta lengre tid for å lage råte, hvor man ofte da må bytte ut mer inn i vegger etc.
Tviler du på testen som er tatt, så bruk gjerne en annen for en «second opinion».